Isnin, 18 Januari 2010

Papan Yang Boleh Bercakap??

Mesti korang pelik dengan tajuk post ni kan?? Papan yang boleh bercakap-cakap? Apa tu??! Hahaha.....ok...let me explain...gtew..

"Papan bercakap"....atau dalam bahasa English "talking board" sebenarnya merujuk kepada papan Ouija atau Ouija Board! Pernah dengar tak?? Actually semalam time lepak2 ngan kawan2 kat kedai mamak di Cheras.....kitorang adalah bercerita tentang movie "Paranormal Activity" yang agak TOP kat cinema sekarang ni. Dalam cerita tu, kitorang sempatla menyentuh sedikit pasal Ouija board ni. Well, some of us tertanya2 sama ada betul atau tidak game ni berkaitan langsung dengan aktiviti paranormal atau pun hanya sekadar permainan semata-mata??
So....untuk mendapatkan jawapan tu, sy pun mencadangkan la kat semua untuk bermain Ouija board time camping kat Sg. Congkak hujung bulan ni.

"NO......!! Jangan main2 dengan benda ni k......silap2 nanti leh dirasuk Jin hutan!!!" So...cadangan kena reject bulat2!

After balik hostel pagi tadi...sy sempatla buat sedikit research pasal background and history benda ni kat internet (gigih yew....haha...sy kan mmg minat benda2 seram dan pelik). Nothing much extraordinary about the game actually.....apa yang sy faham Ouija board actually bermula di England seawal tahun 1854. Mereka percaya Ouija merupakan satu medium untuk berinteraksi antara dunia yang hidup dan yang mati...atau secara ringkasnya medium untuk berkomunikasi dengan roh, setan atau iblis.

Banyak pandangan dan pendapat tentang kesahihan bahawa Ouija board berkait rapat dangan devil or satan activities. Segilintir pengkaji mengatakan pergerakkan yang dihasilkan pada papan Ouija merupakan tindakan tidak sedar atau dalam bahasa English "unsconcious mind" movement. Tapi dari sudut pandangan agama adalah sebaliknya. Ada yang mengatakan papan Ouija merupakan ciptaan Setan untuk menyesat umat manusia.
Persoalannya....fakta yang mana satu yang korang percaya? Beranikah korang cuba bermain dengan Ouija board??? Hurmmm......bagi sy, rasa ingin tahu tu memang sangat kuat...but untuk ambil risiko tidak sekali ye!!! Haha...korang pula macam mana?

8 ulasan:

Alintjelita Jolie, Her Majesty berkata...

ade berani kah?

Zino Zegna berkata...

alin...cuba u try dulu??hehe...

Alintjelita Jolie, Her Majesty berkata...

motip i nak try?

Zino Zegna berkata...

untuk knowledge u ols...jom try bersama2....kat area mantin dekat belukar tu je u ols...mcm best jew...ooops!

Alintjelita Jolie, Her Majesty berkata...

xpelah. u all buat la dolu.
i dengar jep u all cerita nanti ea? hehe
at first, i ingatkan u la papan yg b'cakap tu. BAHAHA

Zino Zegna berkata...

haha...papan sy lebih ajaib dari papan ouija...

Alintjelita Jolie, Her Majesty berkata...

err,, i mean.
u punye badan tu. kan macam papan?
so u lah papan yg bercakap tu. haha

Zino Zegna berkata...

haha...mestila bdan i papan yg cantik x bertetek yew...oops! Lol~