Jumaat, 8 Januari 2010

T Pyxidis: Bakal mengHancurkan Bumi?!?

Pernah tak korang dengar pasal T Pyxidis?? Mesti korang tertanya2 apa tu T Pyxidis kan?? Ia bukan binatang, nama jenama ataupun nama tempat ye....Actually, T Pyxidis tu adalah nama sebuah bintang dia luar angkasa.....jaraknya dari bumi adalah 3260 tahun cahaya (iaitu lebih dekat dari jangkaan pakar astronomi dunia sebelum ini)!!

Namun, apa yang lebih menakutkan adalah bintang ini umpama 'time-bomb'!! Ia adalah sebuah bintang yang mengandungi berbilion bilion bilion tan bahan letupan....dan jika ia meletup......kesan radiasinya mampu memusnahkan lapisan ozon bumi yang melindungi bumi dari matahari.....dan ini akan mengakibatkan bumi menjadi rentung. [ Remember: Janji Tuhan kepada Nabi Nuh bahawa kiamat kali kedua bukannya air bah lagi...tapi adalah api pemusnah!]

Untuk pengetahuan korang, beberapa siri letupan (Nova) telah berjaya dirakam sebelum ni...kali pertama adalah pada May 1902, kemudian sekali lagi pada 1920 dan 1944....dan yang kali terakhir adalah pada November 1966. Menurut kajian, pola siri letupan adalah setiap 20 tahun. Namun 1966 adalah kali terakhir letupan itu berlaku....dan sehingga kini sudah lebih daripada 4o tahun tertangguh. jadi, persoalan di sini...bilakah letupan seterusnya ini akan berlaku? Even pakar astronomi pun tidak dapat menjangkakan waktu sebenar letupan akan berlaku lagi....maybe esok, lusa, next week, tahun depan......or maybe 2012???!!!??

Dan beringatlah...disebabkan penangguhan letupan oleh bintang ini....T Pyxidis menjadi semakin besar dan besar......dan seharusnya kita dapat bayangkan betapa besar dan hebatnya letupan dan kesannya bakal terjadi nanti!!!!



4 ulasan:

Wesley berkata...

aiyo... takut nya aku membaca...

Zino Zegna berkata...

haha...takut ke? mcm x takut je? ;) jom buat plan Alg sama2...huhu..

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas maklumat menarik

Zino Zegna berkata...

anonymous: sama2...hehe...teruskan membaca.... :)